I en värld av förändring har Christina Sturesson under två decennier navigerat kreditlandskapet i olika befattningar inom Profina gruppen. Genom att forma smarta strategier har hon lett en stabil verksamhet med både nöjda kunder och medarbetare.
Vad är hemligheten bakom hennes framgång?
Christina Sturesson har en lång historia inom Profina gruppen. Från sitt inträde 2004 som Ekonomichef för Profina koncernen till att även senare axla rollen som vd för både Profina Finans AB och Profina AB från 2012. Ett år senare tog hon klivet till koncernchef. Några av de saker som hon uppskattar med jobbet är företagskulturen, frihet i beslutsfattande och relationen till bolagets kunder. Ett av hennes framgångsrecept är just långsiktiga samarbeten med kunder inom finans- och inkassoverksamheten.
– Det som lockar mig med jobbet är vår platta organisation, närheten till beslut, och den goda relation som vi har till våra kunder. På inkassosidan har vi till exempel väldigt långa samarbeten, vilket beror på att vi tar hand om våra kunder, säger Christina Sturesson.
Koncernen som hon basar över är ett av Sveriges äldsta privatägda finans- och inkassobolag, som i år firar 40 år. Under den tiden har Profina utvecklats från att husera i en lägenhet på Kungsholmen i Stockholm, där Gunnar Bratt startade företaget under namnet Analys-Inkasso, AB. Till en koncern med ett 60-tal medarbetare och fyra kontor runt om i landet. Det som gör bolaget relativt unikt är att det även arbetar med internationell inkasso.
– Vi har ombud i 150 länder i ett globalt samarbete och vi är det enda svenska företaget i den organisationen. Vilket gör att många av våra branschkollegor anlitar oss för internationella inkassoärenden, säger Christina Sturesson.
Anpassning och utmaningar
Att arbeta nära kunden och att ha en rådgivande dialog är något som Christina Sturesson lyfter när det gäller framgångar med kredithantering. Det har visat sig vara ett bra arbetssätt men med anpassningar under samhällskriser som till exempel när Covid-19 spreds som mest.
– Under pandemin tog jag bort allt målarbete och hade bara fokus på att alla medarbetare skulle ha kvar sina jobb och att vi skulle gå break even, säger koncernchefen.
Det gjordes bland annat med direktiven om mindre risk på utlåning, att behålla de kunder de hade och en tuffare kreditbedömning för nya kunder.
– Hade man ett negativt eget kapital innan pandemin var det svårt att tro att de företagen skulle klara sig under den perioden. Vi försökte behålla de kunder vi hade inhouse som började få negativt resultat. För att klara det tog vi in kontinuerliga ekonomiska rapporter, ställde krav på månatliga uppdateringar samt kreditkontroller på slutkunderna.
När pandemin avtog hade Profina koncernen klarat sig enligt målsättningen. Men sviterna från det affärsläge som skapades under covid 19 ekar ännu idag. Eftersom kundens betalningsförmåga dels baseras på hantering av räntehöjningar och amorteringar, och dels eventuella anstånd med moms och skatt som nu ska börja betalas. En utmaning som har resulterat i en ökning av ärenden som involverar Skatteverket och olika krav från myndigheter.
Skydd mot förluster
Ett annat sätt att motverka kreditförluster är att använda borgensmän. Något som hon säger att de alltid kräver. Det handlar både om att öka möjligheten att få betalt och att säkerställa att företagsledaren har en tro på sin verksamhet är engagerad i sina affärer. Risken med enbart borgen är dock stor menar Christina Sturesson, därför är det viktigt att som kreditgivare skaffa sig en klar bild av företagarens övriga kostnader och ansvar.
– Min erfarenhet är att entreprenörer tror gott om sina bolag och har en framtidstro men jag som har varit i branschen i 20 år vet att affärsläget kan förändras snabbt. Därför försöker vi avtala om en mindre amortering från start. Utöver borgen tar vi oftast realtillgångar som säkerhet vid företagslån, säger hon.
Bra stöd i branschen
Något som har ökat är bedrägerier i alla former. Det handlar om brott som görs med hjälp av AI och annan teknik men också om andra typer av kriminalitet. Som till exempel när en bedragare bygger upp en säkerhet genom att först betala fakturor och sedan belåna en eller flera stora fakturor, samtidigt som företaget försvinner. För att motverka det skulle Christina Sturesson gärna se ett nationellt skuldregister och någon slags möjlighet inom branschen att kunna varna andra för oseriösa företag. Det sistnämnda får hon till viss del genom att vara medlem i Kreditföreningen men medlemskapet ger även andra fördelar.
– Idag måste man leda bolaget i ett allt tuffare tempo och det gäller att ta snabba beslut. Då är det väldigt positivt att få möta branschkollegor, få tillgång till utbildning samt att kunna bolla allt från bekämpning av kreditförluster, bedrägerier till att indirekt stötta terrorism.
Trots många utmaningar genom åren är och förblir hennes drivkraft möjligheten att kunna hjälpa företag att växa.
– Förutom banker är det bara vi kreditbolag som jobbar nära entreprenören. Visst vill jag ha en god säkerhet men jag kan även ha en viss riskbenägenhet för att satsa på entreprenörer med en bra affärsidé som vill bygga upp en verksamhet. Vi har hjälpt många nystartade företag som sedan har skapat både tillväxt och arbetstillfällen. Utan oss stannar Sverige, avslutar Christina Sturesson.
Fakta:
Namn:
Christina Sturesson
Medlem i Svenska Kreditföreningen
Koncernchef Profina Finans AB
som arbetar med finans,
inkasso, internationell inkasso och juridik.