Sergel Kredittjänster tar nya steg med datadriven teknisk innovation mot ett mer personligt bemötande. Med målet att öka inkasseringen och minska kundchurn ligger affärsutveckling långt fram för marknadschef Christian Hagegård. Detta och många andra frågor kommer han diskutera på Sergels Höstinspiration med Fredrik Reinfeldt och affärsutvecklingschef Pamela Clark den 17 oktober.
Christian Hagegård är marknadschef hos Sergel Kredittjänster och har en bakgrund inom byråvärlden där han arbetat med kundansvar såväl som strategi. Sedan han anställdes för två år sedan har han varit med och byggt upp den nuvarande marknadsavdelningen.
Hans utmaning ligger i att verka på en marknad som arbetar i långa cykler och som kan uppfattas som konservativ, skrämmande och hård.
Vad uppskattar du mest med att
jobba hos Sergel Kredittjänster?
– Vad jag uppskattar är att kunna arbeta holistiskt. Genom att omfamna helheten kan jag dagligen fördjupa min insikt och förståelse för branschen och marknaden.
I min tjänst ingår även mycket affärsutveckling och Sergel har under många år varit i en position som relativt okänd underdog. Detta är något vi behövt råda bot på och det innebär att vi har fått arbeta mycket med vår identitet. Vi är fortfarande störst på inkasso inom telekom, men vi är nu för tiden en alltmer betydande spelare på marknaden, och är med och påverkar hur marknaden utvecklas. Det tycker jag är otroligt spännande!
Skulle du kunna berätta mer om
vad som särskiljer Sergel?
– Ett exempel är att vi arbetar med ett koncept som vi kallar “We Care”. We Care erbjuder en palett av tillvägagångssätt som genomsyrar hela företaget – från hur vi arbetar med kundrelationer, förhållningssätt till medarbetare och även kontakt med privatpersoner genom uppdragsgivare. Det handlar om att se helheten samt människan. Detta har resulterat i att vi idag har väldigt höga kundbetyg – eftersom vi bryr oss på riktigt. Det påverkar vårt resultat och driver oss i rätt riktning.
Vi har en förståelse för att personer som kommer i kontakt med oss befinner sig i en utsatt situation. Därför är det viktigt att vi har rätt förutsättningar att kunna bemöta dessa personer. Det kan handla om att hjälpa till med att vägleda dessa personer i hur de ska gå tillväga för att kunna betala sin skuld. Det är viktigt att lyssna för att kunna förstå helheten och hur varje enskilt fall på enklast vis ska kunna lösas.
För vårt uppdrag är att inkassera skulder. Men vänder man på resonemanget så handlar det om att hjälpa människor och företag till en betalning man åtagit sig och att bli skuldfria. Genom att tänka så och använda avancerad teknik når vi högre grad av betalning. Samtidigt som vi skapar goda relationer med våra kunders kunder. Att minska kundchurn är en hög prioritering.
– Beroende på situationen så kan inkasso innebära en avslutad kundrelation för våra uppdragsgivare. Vårt mål är inte att personer eller företag ska hamna hos Kronofogden. Vårt förhållningssätt är att värna om kundrelationer genom att hitta lösningar – och vi ser även att branschen mer och mer vänder sig åt det hållet. Det kostar mer att bygga upp en ny kundrelation än att värna om en befintlig. Jag tror att det är därför många kunder vänder sig till oss.
Hur ser du att er bransch utvecklas
och vilka utmaningar ser du framöver?
– Teknisk utveckling öppnar upp för helt nya möjligheter där vi jobbar med ett antal spännande spår. Ekosystemet för både kommunikation och betalningslösningar förändras och med det verktygen vi jobbar med. Vårt uppdrag är i stort detsamma men prioriteringar ändras och vi kan med vår kompetens och insikter spela en större roll som strategisk partner till våra kunder.
Inkasso handlar till största del om marginaler. Just nu är dettill exempel svårare att få betalt för äldre portföljer med skulder. Det bygger på traditionella värderingar och beräkningar av prognosticerad inkassering. Men genom smartare och mer datadriven analys, AI och en mer person anpassad bearbetning kan vi skapa bättre resultat. Och med det värdera portföljköpen på ett annat sätt. Här finns en enorm potential.
Den största potentialen ligger i dataanalys. Här ser vi på en rad otroligt spännande möjligheter som vi tror kommer förändra branschen radikalt. Stora ord, men vi är i början av ett paradigmskifte, det är jag helt säker på.
Christian ser även en utmaning i att det idag är svårt att se nivån av personlig skuldsättning innan det ofta är allt för sent och det har gått för långt. Nuvarande system öppnar även upp för bedrägerier och organiserad brottslighet vilket skapar kreditförluster för många företag.
– Vi vill kunna se exakt hur den nuvarande skuldsättningen ser ut. Detta för att kunna få en helhetsbild av personen som vi är i kontakt med. Här kan ett nationellt skuldregister göra stor skillnad. Kredit är en förutsättning för bra affärer och målet är att parter ska hamna i hälsosamma affärsrelationer.
Vad är din vision för framtiden?
– Att kredit- och inkassobranschens processer blir så pass adaptiva samt förstående att man enkelt kan hitta en lösning för var och en som hamnar i skuld. Att vi med system samt mänsklig hantering snabbt och enkelt kan skapa lösningar. För vi behövs idag för att kunna hantera företags skulder och finnas där som stöd. Sen tror jag att vi behöver se utanför den traditionella rollen för att öka vår relevans och relation till både kunden och gäldenärerna.
Sergel Kredittjänster har omdefinierat sin bransch genom att placera människor i centrum. Genom koncepten ”We Care”och snabb teknisk innovation satsar man på hög inkassering genom bättre data och personligare bearbetning. Med en vision om att göra skuldhantering enkel och skräddarsydd genom avancerad teknik, strävar de efter att vara mer än bara ett inkassoföretag. De vill vara en partner som stödjer människor och företag, och deras engagemang för att skapa hälsosamma affärsrelationer är beundransvärt. I en tid av innovation och kundfokus visar Sergel vägen mot en bättre framtid för sin bransch.