Nyckeln till framgång inom Credit Management: glädje, nyfikenhet och kunskap

Publicerad: 2024 . 01 . 08

Katrin Björksten’s yrkeskarriär tog en oväntad väg när hon, lockad av att jobba med ekonomi, kastade sig in i världen av kredithantering. Från sina första steg på Handelskredit till kreditchef på Electrolux, har Katrin Björksten på olika sätt arbetat för att höja statusen för kreditchefen i en allt mer krävande och föränderlig ekonomisk verklighet.

Hon vill inte säga att det var slumpen, men att hennes yrkeskarriär skulle handla om kredithantering var inte något som hon planerade.

– Jag ville jobba med ekonomi och såg en annons där man skulle arbeta med bokslutsanalyser. Jag tänkte att det lät roligt och sökte, säger Katrin Björksten som också var den som fick jobbet.

Det blev starten på en lång karriär inom Credit Management, först på bolaget Handelskredit sedan på Electrolux där hon arbetade fram till pensionen i januari 2021. Det var dock på Handelskredit som Katrin Björkstens första möjlighet att skaffa sig mer kunskap erbjöds.

– Jag började arbeta med bokslutsanalyser på befintliga kunder och efter något år fick jag frågan om jag ville jobba med lånehantering, alltså pantförskrivningar och utbetalningar. Då fanns det inte någon renodlad kreditchefsutbildning men vissa delar av den kompetensen kunde jag få genom Studierådet vid Affärsbankerna. Kurserna var väldigt konkreta och användbara i yrkesutövningen. Det var kul att lära mig mer så jag fortsatte att utbilda mig, och läste efter kursen i säkerhetshantering även en kurs i kreditberedning och en i kreditbedömning, säger hon.

Att lära sig mer för att förhindra kreditförluster men även att kunna hjälpa både kunder och kollegor går som en röd tråd genom Katrin Björkstens karriär. Som till exempel när hon arbetade med riskkrediter och många av hennes kunder var verksamma i restaurangbranschen som vid den tiden var ”bannlysta” av bankerna. Så med en lite högre ränta fick krogarna bli kunder hos Handelskredit.

– Många av dessa företagare var jätteduktiga med bra och livskraftiga bolag. Därför var det kul att man kunde hjälpa till, säger hon.

Sin vana trogen ville Katrin Björksten lära sig branschen för att minimera risker, vilket gjorde att hon ofta var ute hos olika kunder. Något som hon har fortsatt med genom hela karriären.

– Att sätta sig in i olika branscher och utmaningar med att vara uppdaterad med lagstiftning gör att jobbet blir så mångfacetterat. Att kunna läsa mellan raderna och snabbt genomskåda sånt som inte var bra är också väldigt tillfredsställande.

Från små och medelstora företag till internationell koncern

1998 blev Katrin Björksten kreditchef på Electrolux och det innebar en del nytt att komma till en stor internationell koncern.

– Jag fick verkligen känslan att vi var ett säljföretag och Electrolux säljkår ses ju som en av de främsta i Sverige. Jag jobbade med ett jättefint team som verkligen förstod att en vara inte är såld förens den är betald, säger hon.

Inom bolaget växte också hennes ansvarsområde. Först var hon kreditchef för den svenska marknaden, sedan även för Norge och tillslut för hela Norden. Med ansvar för konsumentkrediter, utlåning och factoring.

Kreditchefsrollen utvecklas

I branschen upplever många att Katrin Björksten har stärkt kreditchefsrollen och ”banat väg” för kvinnliga kreditchefer. Som medlem i Svenska Kreditföreningen har hon fortsatt att jobba nyfiket med att lyfta kompetens och status för kreditchefer. I det sammanhanget blev hon invald i styrelsen för Svenska Kreditföreningen och som representant i FECMA, den europeiska samarbetsorganisationen för kreditföreningar. Hon har även gjort avtryck i det Europeiska Kreditrådet.

– Vi har jobbat mycket med ”net working” och har även fått en inblick hur de arbetar med Credit Management i andra europeiska länder. Det visade sig också att Svenska Kreditföreningen var en av de få som var en ideell organisation. De flesta av de andra kreditföreningarna hade en högre kreditchefsutbildning och i flera europeiska länder finns det till och med universitetsutbildningar för att bli kreditchef. Det gjorde att jag fick idén om att starta upp en liknande utbildning här i Sverige, säger hon.

Då öppnades möjligheten att inleda ett samarbete med den brittiska kreditförening, Chartered Institute of Credit Management (CICM), som är en av de största i världen inom kreditutbildningar.

– Vi fick möjlighet att delta i deras kurser och erbjuda ett urval av utbildningarna till svenskar i samarbete med Credma.  Så vi har handplockat kurser för att få ihop till en kreditchefsutbildning som består av fyra olika kurser. Vi har skruvat lite grann på kurserna så att det ska bli så bra som möjligt och funka för svenska förhållanden.

Katrin Björksten säger att det är positivt att Sveriges kreditverksamhet går framåt men att kriser och bedrägerier ställer allt högre krav på en kreditchef. Där menar hon att ju högre status rollen har desto större genomslag får man i organisationen. Något som är ännu viktigare i svåra ekonomiska tider.

– Ju mer kunskap man har, desto mer kan man påverka. Med rätt kompetens kan man vara lite mer bestämd och driva olika saker. Men en kreditchef behöver också ha förståelse för andra avdelningar och måste kunna samarbeta med säljkår, IT, marknad och andra delar. Det är bland annat sånt som man får lära sig på utbildningen, avslutar Katrin Björksten.

Relaterade Nyheter