Vi träffade Fredrik Engström, Ordförande för Branschorganisationen Svensk Inkasso, samt Advokat och Partner på Engström & Hellman Advokatbyrå.
–Mitt första jobb direkt efter examen var på ett inkassobolag i Göteborg. Jag fick så tidigt smak för branschen att jag snabbt engagerade mig i Juristkommittén hos Svensk Inkasso, där jag fick träffa andra bolagsjurister från andra stora inkassobolag, och lika snabbt insåg jag påverkanspotentialen av en sådan gemenskap.
När jag sedan lämnade för att starta advokatbyrå, behöll jag kopplingarna till inkassobranschen. Det är hård konkurrens mellan bolagen, så när tiden kom för för att utse en ny ordförande för Svensk Inkasso, så fick jag samtalet. Som någon utomstående, men med ingående kunskap om branschen, passade uppdraget mig perfekt.
Det är det jag kan bäst, och intresset för branschen är lika starkt än idag.
Vad gör Svensk Inkasso?
–Vårt uppdrag är, med utgångspunkt i våra medlemsföretags intressen och viljor, att företräda inkassobranschen externt. Som förening bedriver vi inte någon egen inkassoverksamhet, men vi bedriver däremot mycket lobbyarbete och utbildningsarbete. Därtill jobbar vi även med att ständigt utveckla riktlinjer för god etik inom inkassobranschen.
Vilka utmaningar står branschen inför idag?
–Om vi talar om kommersiella utmaningar för bolagen, så kan vi se att vi får en allt mer harmoniserad europeisk lagstiftning, tack vare det är det mer och mer europeiska bolag som vill ge sig in på den svenska marknaden. Likaså svenska bolag som ger sig ut i Europa. Det gör att konkurrensen blir större, vilket jag tror är bra, och det tror jag även bolagen tycker. Men det kan innebära att man behöver skärpa till marginalerna och tänka lite nytt.
Jag kan tänka mig att det även är en utmaning med själva synen på inkassoverksamhet?
–Absolut. Bolagen måste alltid slåss mot bilden av inkassobolag som “okänsliga” och “giriga”. Det är en bild av inkassobranschen som vi jobbar väldigt mycket med. En del i det är att försöka stöta bort de oseriösa aktörerna. Där ser vi på senare år många fler dels rena bedrägerier om påstådd eller låtsas inkassoverksamhet, men också företag som helt enkelt inte bryr sig om etiken.
–Därför vill vi faktiskt skydda ordet inkasso. Så de enda som skulle få skriva “inkasso” på sina kravbrev är bolag med tillstånd. Så att man vet att får man ett sådant brev så är det från ett företag som kan sin lagstiftning, och har tillstånd att göra det. Då skulle vi nog kunna rensa upp många oseriösa aktörer.
Den senaste tidens samhällskriser har slagit hårt mot svensk privat- och företagsekonomi. När vi frågade Fredrik om vilka utmaningar detta presenterat för Svensk Inkasso, så uppger han att överskuldsättningen i samhället inte bara blir en utmaning för inkassobolag, utan för samhället i stort. Många personer har svårt att förstå, svårt att planera sin ekonomi och tar stora krediter som i sin tur blir svåra att betala tillbaka, vilket drabbar dem väldigt hårt. Fredrik beskriver att utmaningen blir att hitta ett sätt att förhålla sig till den stigande skuldsättningen utan att slå undan benen för människor, samtidigt som man inte heller får ha en för mjuk hand så fordringsägarna inte får tillbaka sina pengar.
Kreditgivarna har väl också ett ansvar med vilka de lånar pengar till?
–Utan tvekan. Inkassobolagen kommer ju in i ett senare skede när krediten redan lämnats och förfallit i betalning. Vi har ett ansvar oavsett, när vi möter de personerna som har hamnat i problematisk skuldsättning. Det är viktigt att förebygga skuldsättningen så gott man kan, men sedan har vi ett gemensamt ansvar att hänvisa till exempelvis skuldsanering och skuldrådgivare för att komma till rätta med sina problem.
–Det som har förändrats efter pandemin, är att arbetslösheten inte är särskilt hög, men istället för att intäkterna har blivit lägre, så har kostnaderna – på så gott som allt – blivit högre. Många hushåll är nu pressade av inflation på hyror och räntor på bolån, kombinerat med höga energipriser. Risken är alltså att dessa hushåll som redan inte har så stora marginaler i slutet av månaden, och heller inte så mycket besparingar – nu kan sättas i skuldsättning för sådant som inte går att prioritera bort. Paketresor och andra nöjen går ju att klara sig utan, men när pengarna inte räcker till det livsviktiga, då kan vi komma att se hushåll som försätts i mer långvarig skuldsättning. Det är svårt att ta sig ur om inte ekonomin vänder tillbaka.
Om vi blickar mot framtiden, hur ser du att branschen kommer utvecklas?
–Kreditsamhället kommer fortsätta växa. I grunden tycker jag det är någon positivt, möjligheten att inte betala på en gång. Det medför också alltid en viss procent som inte kommer kunna betala i tid – med inkassobranschen som motorn för att hjälpa de här företagen att få in sina pengar.
Samtidigt tror jag att själva kreditgivningen kommer bli bättre. Bättre data, bättre modeller för att göra kreditbedömingar om vilka kunder som kommer kunna betala tillbaka. Där vill vi vara med och hjälpa identifiera människor som verkar vara ekonomiskt i glid och försöka styra bort dem från skadliga krediter innan det gått för långt. Kreditgivarna behöver tillgång till bättre data – men de behöver också använda den. Det bör ställas högre krav på kreditgivarna. Morot och piska.
“Man får en plats
vid bordet”
Så vad får medlemmar i Svensk Inkasso?
–Det skapar en legitimitet för ett bolag att vara med i branschföreningen. Det visar på seriositet och skickar en signal till uppdragsgivare och omgivningen att man är ett seriöst bolag. Vi bedriver också mycket samverkan i branschen genom att vi träffar varandra, som Juristkommitén jag var med i en gång i tiden. Verksamma från alla de stora bolagen träffas för att diskutera gemensamma problem och utforma det etiska ramverket – man får en plats vid bordet om man är med i branschföreningen.
Medlemmar blir även en del av vårt lobbyparaply; en del av vår gemensamma påverkansinsats mot lagstiftning och regering på ett sätt som är väldigt gynnsamt för branschen.
Tillsammans kan vi också jobba mot att bli ett standardiseringsorgan. Där vi kan jobba fram gemensamma standarder, såväl tekniskt som etiskt. Samordnar vi branschen blir det lättare för borgenären att byta inkassobolag, men det blir också lättare för inkassobolagen att köpa och sälja fordringar mellan varandra.
Vi vill inte släta ut skillnaderna mellan bolagen; de konkurrerar fritt med varandra. Vi vill se till att vi håller den högsta standarden och värnar om det gemensamma anseendet.