Hur ska kredit- och inkassobranschen möta dagens överskuldsättning, och hur skapar man en mer holistisk kreditgivning? Vi stämde träff med Petra Seigers och Henrik André från Kredinor, ett av nordens äldsta inkassoföretag, för att diskutera branschen på djupet.
Kredinor Sverige härstammar från det norska moderbolaget Modhi och Kredinor AS. 2019 etablerades Kredinor i Sverige, och syftet var från början att inkassera på egna fordringar. Man kom snabbt in på den svenska marknaden, och har under de senaste fem åren byggt upp verksamheten. Kredinor har sedan dess även etablerat sig i Danmark och Finland. I spetsen för den svenska verksamheten står Petra Siegers, som sedan 2020 är Country Manager för Sverige, och Henrik André, som ansvarar för bolagets försäljningsteam sedan 2021.
– Kredinor utmärker sig genom att kunna erbjuda kraften i långvarig kompetens hos sina medarbetare, även om man i Sverige fortfarande är en mindre tillväxtorganisation. På så sätt tror jag att vi kan ge våra kunder det bästa av två världar: kompetens och flexibilitet, menar Petra Siegers.
Henrik säger att han ser ett skifte i synen på inkassoverksamhet hos sina kunder. Tidigare har man betraktat inkasso som ett avbrott i kundrelationen, men idag tycker han att fler och fler verkar satsa på partnerskap med kunden. Det handlar i grund och botten om att se människan bakom skulden, och bemöta denne med respekt och förståelse. Kompetensen hos de som möter kunden gör också att de kan få rätt hjälp. Det skapar en trygghet hos både kund och slutkund.
Att ha en mänsklig inkassoaffär, menar Henrik, blir allt viktigare i dessa tider, då mängden inkassoärenden ökar. Det är en bra investering för alla företag, då det ökar chansen för att kunder återvänder även om de varit sena med en faktura. Nya behov hos en inkassopartner leder till att kunderna inte bara väljer inkassobolag baserat på kostnad utan är beredda att betala för kvalitet i leveransen.
På samma sätt är transparens en viktig del av affären, berättar Henrik. Kredinor har visionen “We help you make it”, något som inkapslar förhållningssättet till Kredinors inkassoverksamhet. Målet måste alltid vara att hjälpa slutkunden att bli skuldfri, och undvika att denne hamnar hos Kronofogden om det finns en möjlighet till detta.
Hur lyckas man med bra transparens i ett inkassobolag?
–Integritet är viktigt, visionen “We help you make it” riktar sig inte bara mot klienten, utan även mot slutkund och internt i organisationen. För att våra värderingar ska vara trovärdiga räcker det inte att säga det, utan de måste genomsyra hela organisationen. Därför har vi rutiner och processer på plats som stöder uttalandet. Jag som jobbar mer med våra kunder ser det också som otroligt viktigt att alltid vara transparent mot dem. Med en ovanligt hög andel inkassocertifierade medarbetare inom bolaget kan vi med säkerhet veta att vi levererar exakt vad våra kunder betalar för, en högkvalitativ inkassoverksamhet med slutkunden i fokus.
Vad är mest intressant med kreditbranschen just nu?
–När man är ute och pratar med kunder blir det tydligt att det fortfarande finns ett stigma kring att kalla in ett inkassobolag. Man vill fortfarande gärna försöka hantera förfallna fakturor själv, eftersom företagen ofta är måna om kundrelationen. Med vår erfarenhet vet vi att man inte tappar relationen bara genom att understryka vikten av att betala för en vara eller utförd tjänst.. Däremot är det viktigt att välja en partner som förstår kundens profil och agera som en förlängning av denne, t ex i hur vi kommunicerar med slutkund. För ett mindre bolag kan en större, obetald faktura hjälpa eller stjälpa hela organisationens öde, då kan det vara kritiskt att ta in hjälp, berättar Henrik.
Vilka utmaningar ser ni för branschen framöver?
–Den största och viktigaste utmaningen just nu är nog samhällets problem med överskuldsättning. Det är verkligen något som slår mot hela samhället, inte bara genom ekonomiska svårigheter, utan ökar också den psykiska ohälsan. Det finns tyvärr idag fortfarande en rädsla för inkasso, vilket är sorgligt då de flesta seriösa aktörerna har som mål att hjälpa kunderna att bli skuldfria. Med vår erfarenhet vet vi att de absolut flesta vill göra rätt för sig. Men alla kan behöva en hjälpande hand ibland, och vi som bransch behöver hjälpas åt att motarbeta skammen som ofta betingas med att hamna hos inkasso, berättar Petra
Vilken roll kan initiativ som CMC-galan spela i branschen?
– Dels skulle jag säga att det är fantastiskt att skapa något som branschen kan sluta upp kring. I och med överskuldsättning i samhället och lågkonjunktur skapas det lätt mycket konkurrens mellan aktörerna på marknaden, då är det fint att visa på att vi som bransch också kan samarbeta och samlas kring något vi alla står för, som en sund och etisk kreditgivning, menar Petra.
– En annan aspekt är att vi är en bransch som har en tendens att bli något statisk; genom CMC-galan har vi möjligheten att prisa och uppmärksamma de aktörer som är innovativa och utmärker sig, säger Henrik.
Hur ser ni på Kredinor på branschens utveckling framåt?
– Jag tror att de utmaningar vi möter nu kommer bana väg för nya, och länge efterlängtade, resurser och verktyg. Till exempel ett nationellt skuldregister tror vi skulle vara väldigt sunt för branschen. Idag har vi begränsad möjlighet till informationsdelning, vilket inte gynnar varken kreditgivare eller slutkund.
– Ett problem vi ser är att inkassobolag ofta kopplas in sent, när det redan “gått för långt”. Om vi skulle anamma en mer holistisk syn på kreditgivning, så kunde vi tillsammans skapa förutsättningar för en sundare kreditgivning.