Profina International är ett internationellt inkassobolag med kontor i Stockholm, Sundsvall, Karlshamn och Malmö. Vi träffar VD Per Fredricsson för att diskutera den globala marknaden, samt vilka utmaningar och möjligheter som bolaget står inför.
Per började med inkasso runt år 2000, och 2002 blev han processjurist på Profina, där han blev kvar i tio år. Efter några andra uppdrag som juristchef på olika bolag kom han till sist tillbaka till Profina International, nu som VD.
– Inkassobranschen är så speciell, man vill aldrig lämna den.
Profina International är ett internationellt inkassobolag, och opererar genom ett stort nätverk bestående av avtalsbundna inkassoaktörer i sammanlagt 170 länder. Bland dessa företag återfinns allt från mindre, nischade aktörer, till enorma byråer med tusentals anställda. Allt mellan himmel och jord helt enkelt. Genom detta enorma kontaktnät kan Profina bistå sina utländska kunder med att inkassera pengar i Sverige, och samtidigt hjälpa svenska kunder som har fordringar runt om i världen. Dessa kunder kan vara allt från exportföretag till banker och försäkringsbolag, volymerna är ganska jämna mellan utgående och inkommande ärenden.
– Precis som våra samarbetspartners och kunder kommer våra fordringar i alla möjliga storlekar, från mindre skulder hos privatpersoner till mångmiljonbelopp inom till exempel exportsektorn. Det gör att arbetet alltid varierar, och det blir aldrig tråkigt, berättar Per.
Profina International är, som enda svenska bolag, en del av TCM Group International ehf, med säte på Island, där de även är delägare och medgrundare. Medarbetarna på det svenska kontoret har alla en lång erfarenhet, flera över 20 år. Det innebär att det inom bolaget finns mycket expertis inom just inkassoaffären.
– Jag tror det är en stor styrka hos oss, det är ett jobb som man verkligen blir bättre och bättre på genom åren, och man utvecklar en fingertoppskänsla genom åren som jag tror är ovärderlig.
”Inkassobranschen är så speciell, man vill aldrig lämna den”
Per Fredricsson
En av de viktigaste fokuspunkterna i Profina Internationals affär är att säkerställa att de partners man skriver avtal med är pålitliga och seriösa aktörer. För att försäkra sig om detta, görs regelbundna kvalitétskontroller på samarbetsaktörerna. Bland annat krävs att man ska ha alla tillstånd på plats för att få bedriva inkassoverksamhet i sitt land, och även kunna garantera juridisk kompetens, antingen inhouse eller via byrå.
– Eftersom nätverket är avtalsbundet och kvalitetskontrollerat behöver vi inte ha lokalkännedom i de olika länderna vi är verksamma i, utan kan helt förlita oss på att våra partners är så pass kontrollerade att de kan göra sitt jobb i sitt land, förklarar Per.
En annan unik aspekt av Profina Internationals affär är garantifonden som tillhandahålls av TCM group. Om det inkasseras pengar till något av deras ombud runt om i världen, och det ombudet i sig hamnar i ekonomiska problem eller går i konkurs, så kan Profina begära ersättning från den fonden. På så sätt kan man undvika att pengar försvinner på vägen. Garantifonden fungerar ungefär som en försäkring, där de aktörer som vill omfattas av den betalar en premie varje år.
– Det är en viktig process att ha på plats, och skapar en extra trygghet.
Under den rådande lågkonjunkturen påverkas de flesta bolag på något sätt. Per menar att just inkassobranschen är väl rustad för att kunna möta den här typen av dippar, även om arbetsformen i sig kan förändras.
–Inkassobranschen är speciell; vår modell inom TCM bygger till exempel på provisioner som vi tar på inkasserade pengar. Det innebär att vi måste få in pengar för att tjäna pengar. Under en lågkonjunktur inkasseras som regel mindre pengar, men samtidigt ökar antalet ärenden i ungefär samma takt. Det innebär att vår affär förblir mer eller mindre oförändrad, förutom att vi får mer att göra rent mängdmässigt.
Som internationellt bolag finns det alltid utmaningar att förhålla sig till, till exempel har nätverket fattat ett policybeslut om att sluta inkassera pengar i Ryssland, och brutit alla band sedan invasionen av Ukraina.
–Det var till stor del ett etiskt beslut, och en händelse som jag tror skakade de flesta svenska bolag. I den här typen av situationer sätts verkligen ett bolags anpassningsförmåga på prov, jag är stolt över beslutet vi fattade, och att vi kunde göra det gemensamt. En av de svåraste utmaningarna när man jobbar med så många samarbetspartners är att kunna behålla en enighet i de flesta frågor, eftersom våra partners kommer från olika länder och kulturer är det oundvikligt att det ibland uppstår konflikter. Därför har vi en Complaints Committee på plats för att kunna lösa interna slitningar. Vi organiserar även årliga träffar, där man kan få tillfälle att möta sina partners ansikte mot ansikte. Det gör faktiskt stor skillnad, även om teknologin idag möjliggör smidig kommunikation kan inget riktigt mäta sig med det fysiska mötet när det kommer till att lära känna någon.
Per spår en mer specialiserad inkassobransch i framtiden. Nya regleringar av de flesta marknaderna kommer successivt kräva mycket expertkompetens, någonting som kan bli en utmaning för större aktörer på marknaden.
–Jag tycker personligen att det ser ut att gå mot fler nischade inkassobolag, med färre anställda. I Sverige har vi idag några av världens största inkassobolag, och steget mellan de största och de minsta är kolossalt. De som väljer en smalare riktning kommer ha lättare att ha rätt kompetens på plats, och göra ett mer precist jobb. Jag tror att det är en bra sak, att man fokuserar på det man är bra på, fortsätter Per.
AI är frågan på allas läppar idag, och många bevakar nyfiket kreditmarknaden för att se hur den nya tekniken kan implementeras för att skapa värde och effektivisera.
– Inkassobranschen har på många sätt redan jobbat med AI under lång tid, beroende på hur man definierar AI. Att använda automatiserade kreditbeslut som beslutsstöd är något som varit praxis inom vår bransch länge. Vi ser också att våra internationella partners i framförallt USA och Kina har börjat rulla ut helt automatiserade samtal, där en AI ringer upp gäldenärer och för samtal med dem. Därefter skapar AI:n åtgärder i sina datasystem, som presenteras för en mänsklig handläggare som lägger sista handen på och kontrollerar att rätt beslut har fattats. Det finns ju såklart fortfarande risker med AI, vi har sett många exempel där en språkmodell kan ge helt felaktiga svar på till exempel juridiska frågor. Jag tror helt enkelt att det är något som kommer bli livsnödvändigt att lyfta in i branschen, men det bör ske varsamt och i takt med att tekniken utvecklas.