Uppkopplad bokföringsdata – det viktigaste steget framåt för att minskarisk och komma närmare kunderna.

Publicerad: 2024 . 04 . 03

Det svenska fintechbolaget Zwapgrid har sedan 2017 utvecklat teknik för att dela data mellan system på ett enhetligt sätt. Med den kunskapen valde de 2022 att satsa helt på en infrastruktur för finans- och kreditmarknaden, för att göra det enkelt att onboarda, koppla upp kunders bokföringssystem och hämta data. Niklas Köhlmark har som produktchef varit med och drivit projektet i mål och ser ett ökat behov av effektiva sätt att lägga till bokföringsdata i bedömningsprocesser.

– Med bokföringsdata kan kreditbedömningar komma ett steg närmare sanningen. Open Banking används redan för att se vem som äger ett konto, se saldon eller för att följa transaktionshistoriken. Open finance teknik med bokföringsdata tar det ett steg till genom att kunna bidra med mer djup och detaljrikedom, både historik och uppdaterat i realtid. Det riktigt spännande händer när open banking, open finance och traditionella kreditanalyser kombineras. Då tar vi ett steg närmare en transparent relation med företagen och ett kliv bort från onödigt risktagande.

Vad krävs för att få tillgång till
företags bokföringsdata?

– Med hjälp av ny teknologi, såsom Zwapgrid API.1, är det idag både effektivt och enkelt att komma igång, utan att bygga och underhålla många integrationer. Det gör stor skillnad, särskilt om man har verksamhet på flera än en marknad. Både kreditinformation- och analysföretag, kreditgivare och rena plattformar kan koppla upp och använda bokföringsdata på olika sätt för att analysera, visualisera och förstå företagens faktiska situation.

– Små och medelstora företag använder oftast system med hög grad av standardisering, medan stora företag har skräddarsydda lösningar. Det har Zwapgrid API.1 löst genom att göra det möjligt att ta emot data både från APIer och filer. All data harmoniseras och hämtas på ett enhetligt sätt oavsett ursprung. Det underlättar även implementeringen av bokföringsdata i era processer.

Hur underlättar bokföringsdata bedömningen av en ny kund?

– Vid onboarding av en ny kund kan uppdaterad bokföringsdata ge svar på vad som har hänt sedan den senaste årsredovisningen och på så vis komplettera många av de rapporter som redan finns att tillgå. På samma gång går det både vid en första bedömning och löpande att se om företaget håller sin bokföring uppdaterad, om de betalar sina fakturor, om deras kunder betalar sina fakturor, genomsnittligt antal betalningsdagar, vilka deras kunder är, hur försäljningen går i olika regioner, om det kan finnas differens i hur tillgångar är värderade gentemot vad som är marknadsmässigt rimligt och mycket mer.

Hur påverkar tillgången till bokföringsdata möjligheten
att blicka framåt?

– Det är betydligt enklare att skapa trovärdiga scenarier för framtiden och analysera kassaflödet med tillgång till både historisk och realtidsuppdaterad bokföring. Du har alla kund- och leverantörsfakturor och kan tillsammans med uppgifter om löner m.m. se hur mycket pengar som bör komma in och ut varje månad. Det går även att se längre bakåt i tiden och följa variationer under åren för att förstå om försäljningen är säsongsberoende, om det finns återkommande utgifter under delar av året eller om intäkter och utgifter alltid varit beroende av några få kunder. Det gör det möjligt att tidigare flagga för risker eller tvärtom, möjligheter att erbjuda rådgivning och rätt typ av finansiering.

– Med uppkopplade kunder kommer vi närmare kunden både vid första mötet, i realtid och kan blicka framåt. Vi kan sluta tänka reaktivt och istället arbeta proaktivt. Det är ett naturligt nästa steg för alla som jobbar med bedömning och kreditgivning och borde vara en av de viktigaste frågorna på ledningens agenda. Koppla upp företagens bokföringssystem och välj en infrastruktur som kan ge er tillgång till den data ni behöver. Det är dags nu.


Relaterade Nyheter