Den globaliserade handeln ställer krav på en kvalitativ kreditvärdering

Publicerad: 2024 . 04 . 09

Yara AB har i över 130 år varit verksamma i Sverige och är ledande inom utvecklingen samt framtagningen av högkvalitativa växtnäringsprodukter. Företaget grundades i Norge och finns idag världen över. Att agera på en internationell marknad ställer höga krav på kreditbedömningar samt riskreducering när det kommer till att hantera nya kunder.

Hos Yara möter Kreditnytt Iben de Jong Nielsen. Iben har inom en rad olika bolag arbetat med kredithantering, men idag arbetar hon som Regional Credit Manager med ansvar för Norden hos Yara. Vilket inkluderar samtliga kredithanteringsprocesser inom den nordiska marknaden tillsammans med risk- samt kreditvärdering.

Hur kommer det sig att du idag arbetar hos Yara och vad är det bästa med att arbeta hos Yara?

– Jag har tidigare arbetat i Sverige, Danmark och Storbritannien med kredithantering hos en rad olika bolag. Vad jag var på jakt efter var ett internationellt bolag med möjligheter för utveckling och utmaningar inom kreditbranschen. Detta tillsammans med en intressant verksamhet och produkter. Vad jag uppskattar med mitt jobb är att mitt jobb är dynamiskt och föränderligt, men även att det finns möjlighet till personlig utveckling inom min yrkestitel.

Vi ser idag en rad svängningar på den globala marknaden i kölvattnet av pandemin och det tenderar försvåra arbetet med riskbedömningar och gör det geopolitiska mer oförutsägbart. Det riskerar att skapa en osäkerhet när det kommer till kreditvärdering samt riskreducering.

Finns det något som urskiljer den utomeuropeiska marknaden från den europeiska?

– Kreditmarknaden för exportkunder tenderar att vara något annorlunda. Ett exempel på detta kan vara att vi inte har tillgång till all relevant finansiell information om en kund i fråga eller att vi inte har tillräckligt bra information om den särskilda marknaden.

– Kunder utanför Europa tenderar att ha olika utmaningar kopplade till valuta och det finns en risk att det inte är känt för oss i Europa. Att utvärdera en sådan ny kund innebär att vi även behöver utvärdera landet som kunden är verksam i. Tillsammans med riskreducering. Det vi behöver få tillgång till för att kunna göra en kvalitativ utvärdering eller att minimera risken kan vara kreditförsäkring, remburs eller förskottsbetalning.

– Det kan då vara svårt att få tillgång till all nödvändig information om kunden och med detta så är kommunikationen med den kommersiella avdelningen avgörande för att kunna ro en sådan affär i hamn. Mer information samt kommunikation är avgörande för att vi som företag ska kunna fatta rätt beslut.

Iben berättar även att det nuvarande marknadsläget i Sverige har stabiliserats efter Covid och det verkar nu även ta fart igen. Det finns dock ett fokus på den nuvarande marknadssituationen i världen både ekonomiskt och med hänsyn till det instabila läget med krig och den geopolitiska instabiliteten.

– Det finns en rad utmaningar, men om du som företag har en definierad riskhantering och kreditpolicy så kommer det att öppna upp för nya kunder samt affärer. Definiera alltid om riskreducering behövs och om det är så att en kreditförsäkring kan hjälpa till vid större försäljning, även om kostnaden för försäkringen bör beaktas i varje enskilt fall. Det kan även vara så att kunder utanför Europa har längre betalningsvillkor och behovet av att övervaka betalningar är stort. Om det finns ett bra samarbete mellan försäljning och kredithantering kommer det att lösa många frågor och skapa goda försäljningsmöjligheter.

Hur ser du på framtiden och har Yara några särskilda mål som du vill dela med dig av?

– Yaras huvudmål är att vara en ledande leverantör av växtnäring som specialiserar sig på kvävegödselmedel med lägre koldioxidavtryck. Det finns fokus på effektiviteten i näringsämnesanvändningen för ett brett utbud av grödor över hela världen och Yara har utvecklat produkter med lägsta miljöpåverkan och platsspecifika precisionsverktyg för att hjälpa jordbrukare att maximera avkastningen från sin investering och användning.

– Vi räknar med att utvecklingen av industrimarknaden och det ökade fokuset på produkter med lägre koldioxidavtryck kommer att vara två viktiga faktorer de kommande åren. Fokus på koldioxidsnåla produkter och andra lösningar kommer att öka.

Iben är övertygad om att den globala försäljningen kommer fortsätta att öka och därmed kommer det öka kravställningen på avdelningarna för kredithantering. Detta då den internationella marknaden öppnar upp våra möjligheter för fler kunder samt företag och andra kulturer samt marknadsbehov.

– Kredithanteringens roll är att ha ett nära samarbete internt med alla intressenter och säkerställa att processer finns på plats, såsom riskhantering och kreditpolicyer samt att vi är redo för nya kunder och utmaningar.

Relaterade Nyheter