Långa betalningstider och sena betalningar utgör ett stort problem för många företag i Sverige. Europeiska kommissionen presenterade förra året ett förslag för bekämpande av sena betalningar vid handelstransaktioner. Bland annat föreslås att betalningstiden mellan företagare inte får vara längre än 30 dagar.
– Att företag inte får betalt i tid kan få stora, negativa effekter.” Säger Petra Siegers, Country Manager på Kredinor AB. ”Det kan betyda att företaget har svårt att betala sina egna utgifter men också att möjligheterna till utveckling av verksamheten försämras.” Detta får i sin tur negativ påverkan på företags konkurrenskraft, tillväxt och lönsamhet.
Petra Siegers,
Country Manager på Kredinor AB
Det står i princip avtalsparter fritt att bestämma vilka betalningstider som ska gälla. Förutsättningar, parternas relation eller andra omständigheter påverkar. 30 dagar har länge varit en vanlig betalningstid, men upp till 60 dagar eller mer förekommer. Det är dock inte alltid långa, avtalade betalningstider som är utmaningen. Det händer att den ena parten inte betalar enligt överenskommelse.
Att jaga sena betalare kan vara en tidskrävande process. I tillägg är många företag oroliga att det ska påverka kundrelationen negativt att påminna om betalningar. De är rädda att hamna i konflikt och kanske till och med förlora sina kunder om de använder indrivningsprocesser.
– Vi förstår att våra uppdragsgivare är måna om kundrelationen och det tar vi på stort allvar. Berättar Petra.
– Vår ambition är att vara en samarbetspartner som är en förlängning av kundresan, inte slutet på den.
Ett sätt att avdramatisera överlämningen till ett inkassobolag är att be om hjälp tidigt i processen. En vänlig påminnelse eller kontakt i nära anslutning till fakturans förfallodatum hjälper till att bibehålla en god kundrelation och ökar avsevärt möjligheterna att snabbt få betalt.
– Om behovet för inkassoåtgärder ändå uppstår har Kredinor redan etablerat en relation med slutkunden. Åtgärden upplevs då som mindre hotfull och tröskeln att ta kontakt med oss blir lägre.
Det finns många fördelar med att låta en samarbetspartner sköta indrivningen av förfallna fordringar. Då det kan vara en tidskrävande process, så frigörs tid för bolaget att fokusera på sin kärnverksamhet. I tillägg så behövs särskild kompetens och visst systemstöd, något som är kostsamt för bolag att hålla själva. Kredinors arbete innefattar individanpassade lösningar, rådgivning samt proaktiv dialog. Det gäller att visa flexibilitet och förståelse för slutkundens ekonomiska situation genom att skapa en lösning som fungerar för båda parter, berättar Petra.
Kredinor har positiv erfarenhet av att kopplas på tidigt i processen. Petra lyfter ett särskilt exempel:
– Med en av våra uppdragsgivare bestämde vi oss gemensamt för en annorlunda kompensationsmodell. I stället för traditionell ersättning för våra tjänster, fick Kredinor betalt för varje ärende som vi lyckades lösa innan inkasso.
Med en gemensam målbild och kreativitet går det att hitta nya lösningar till gagn för alla parter. Ett annat exempel är proaktiv kontakt med slutkunden, för att förstå deras ekonomiska svårigheter och förklara vilka alternativ som finns. Detta i sig är inte en ovanlig metod, men till skillnad från många andra erbjuder Kredinor att ta mötet på kundens villkor. Det vill säga när det passar dem, inte inkassobolaget, bäst. Detta har gett otroligt fin respons på från slutkunderna.
– När slutkunden själv bestämt mötestiden finns ett helt annat engagemang in dialogen och större motivation att nå en överenskommelse. Avslutar Petra.